Social media

Social media platformen lijken voor velen al niet meer uit het leven weg te denken. Naast privé- en bedrijfsleven toepassingen zien we social media ook steeds meer opmars maken in het hoger onderwijs, vaak als aanvulling op de elektronische leeromgeving (bijvoorbeeld Blackboard).

Niet alleen Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest en Youtube vallen onder de categorie "social media", u kunt ook denken aan wiki’s, blogs, social bookmark sites etc. Het laagdrempelige karakter en het gebruikersgemak maken de bekendste platformen populair bij jong en oud.

Op dergelijke online platformen staat uw persoonlijke profiel centraal, maar er zijn ook mogelijkheden om binnen die online platformen afgeschermde omgevingen te creëren waar u bijvoorbeeld met een bepaalde groep mensen kennis kunt delen. Social media connecties met mensen van overal in de wereld kunnen veel extra inspiratie en kennis opleveren.

Er liggen kansen om sociale media als uitbreiding op de bestaande leeromgeving in te zetten in het onderwijs; docenten moeten zich uiteraard wel bewust worden/zijn van onderwijskundige, juridische, ethische en praktische overwegingen.


Wat kan ik met social media binnen onderwijs?

Het aantal sociale platformen en mogelijkheden is enorm groot. Per platform wordt ter illustratie hieronder een voorbeeld geven.

  • Youtube:
    Flipping the classroom. Vervang een deel van het hoorcollege door een (eigen) videofragment op Youtube (afscherming is mogelijk). Studenten kunnen video bekijken, vragen stellen en/of beantwoorden, en discussies daarover voeren. Hoe leuk is het om studenten een video-opdracht (bijvoorbeeld mini-documentaire over bepaald onderwerp) te geven als afwisseling op schrijfopdrachten.
     
  • Facebook:
    Middels afgeschermde Facebookgroep asynchroon èn synchroon contact met studenten over alles rond uw vak. De eenvoud van het plaatsen van teksten, foto’s, video’s en bijvoorbeeld polls maken het voor de studenten (die toch al vaak 7 x24 online zijn) en docenten zeer laagdrempelig. Voor het gebruik van dergelijke afgeschermde groepen is het niet noodzakelijk dat je een connectie aangaat met jouw studenten: privé en studie blijven zo gescheiden.
     
  • Twitter:
    Met twitter kunt u korte berichtjes (tweets, max. 140 tekens) online plaatsen die door uw “volgers” op hun tijdlijn te zien zijn; een snelle manier om met iedereen gedachten uit te wisselen. Door met elkaar af te spreken een bepaalde hashtag (trefwoordje achter #-teken) in de tweets te plaatsen kunnen die berichten gebundeld weergegeven worden. Ideaal om snel even handige links met elkaar te delen, vragen te stellen/beantwoorden. Maak eventueel voor uw werk een apart Twitteraccount aan.
     
  • Pinterest:
    Met Pinterest kunt u fotoborden met uw Pinterestconnecties delen. Zo kunt u online collecties aanleggen voor foto’s over/voor uw vak en studenten kunnen vragen daarover stellen/beantwoorden.
     
  • LinkedIn:
    Naast het feit dat dit platform gebruikt wordt om uzelf professioneel op de online kaart te zetten en experts te zoeken/vinden op bepaalde gebieden kunt u middels een afgeschermde LinkedIn groep asynchroon én synchroon contact met studenten over alles rond uw vak onderhouden. Daarvoor is het niet noodzakelijk dat u een connectie aangaat met uw studenten: privé en studie blijven zo gescheiden.

Hoe kan ik social media gebruiken?

De meeste social media platformen kunnen zowel via een webbrowser benaderd worden als middels handige apps, die gratis te downloaden zijn voor smartphones en tablets. Bij alle social media platformen moet u zich eerst registreren en een account aanmaken. U kunt daarna uw online profiel voor dat platform gaan opstellen. Tijdens deze stap kunt u meestal aangeven voor wie de profielinformatie zichtbaar is: bepaalde gegevens bijvoorbeeld voor iedereen, weer andere voor alleen uw connecties of alleen voor uw familie.

Vervolgens kunt u zelf, bijvoorbeeld via de zoekfunctie van die platformen, uw sociale netwerk gaan opbouwen/uitbreiden door specifieke mensen uit te nodigen voor een connectie. Dergelijke platformen kunnen ook met voorstellen komen aan de hand van uw Outlook contacten of opgegeven interesses. Kijk altijd goed wat de standaard instellingen zijn met betrekking tot de permissies hiervoor.

In de Regeling ICT- en internetgebruik van Universiteit Leiden vindt u o.a. enkele gedragsregels mbt internetgebruik. Iedere medewerker wordt geacht daar kennis van te nemen en daar naar te handelen.

Welke ondersteuning kan ik krijgen?

Heeft u ondersteuning nodig bij het gebruik van social media in het onderwijs, dan kunt u contact opnemen met ICT&O coördinator of met de social media-contactpersoon van uw faculteit. Voor onderwijskundige aspecten kunt u ook contact opnemen met het ICLON. Het ISSC biedt geen ondersteuning voor het gebruik van social media.

Uw faculteit heeft ook een contactpersoon op het gebied van Social media.

Ook binnen social media platformen als Linkedin kunt u lid worden van speciale interestgroups die kennisdelen rond social media.

Nuttige links

Universitaire richtlijnen voor het gebruik van social media
Informatiebeveiliging

http://www.educause.edu/library/social-media
http://www.21edingen.nl/eding-19-sociale-netwerken/

Laatst Gewijzigd: 14-04-2015