Kim Beerden: Docentprofessionalisering door middel van blended learning

Kim Beerden, universitair docent bij Geschiedenis en winnaar van de Onderwijsprijs 2016, wil de cursussen die aio's krijgen voor ze college gaan geven, verrijken door middel van 'blended learning'.

Wie?

Naam: Kim Beerden
Functie: ud
Opleiding: Geschiedenis
Winnaar van de LUS Onderwijsprijs 2016 van de Universiteit Leiden
Lid van de Leiden Teachers’ Academy sinds 2016
Email: k.beerden@hum.leidenuniv.nl


Project: Docentprofessionalisering door middel van blended learning

Bij Geesteswetenschappen gaat Kim Beerden (Geschiedenis) werken aan docentprofessionalisering door middel van blended learning. De didactische cursussen die senior docenten aan aio’s geven voordat de aio’s voor het eerst als docent optreden, zijn bij Geschiedenis al jaren een groot succes.

Maar er is ruimte voor verbetering. Aio’s en cursusgevers hebben het druk en zo blijven er toch waardevolle onderwerpen liggen. Die krijgen nu ook de ruimte: de cursussen worden door middel van dit LTA-project geïntensiveerd door gebruik van blended learning. Denk hierbij aan online interactieve video, gestructureerde discussies en andere online elementen die tot extra voorbereiding leiden. Zo zorgt blended learning voor effectiever gebruik van de bijeenkomsten en een uitbreiding van de onderwerpen die aan bod kunnen komen. Beerden wil de nog te ontwikkelen materialen in de toekomst delen met andere opleidingen: in eerste instantie bij de faculteit Geesteswetenschappen, later ook daarbuiten.

Het project is in de beginfase en wordt in 2017 opgestart.

Leiden Teachers’ Academy

De Teachers’ Academy zorgt ervoor dat ik collega’s leer kennen die werken bij andere faculteiten. Ook zij zijn bezig met onderwijsontwikkeling en door met elkaar te spreken – formeel en informeel! –  inspireer je elkaar. De waarde van een platform als de Teachers’ Academy kan in die zin niet overschat worden.  Het feit dat de universiteit op deze manier (letterlijk) investeert in onderwijsvernieuwing en haar docentencorps, toont een duidelijke langetermijnvisie op het onderwijs van de toekomst.

Onderwijsfilosofie

Mijn bijdrage aan de ontwikkeling van studenten ligt in het feit dat ik ieder individu wil leren om op een kritische manier te kijken naar de wereld – of dat nu de wereld van de oudheid of onze samenleving is. Historici zijn goed in bronkritiek en dat is van grote waarde. Als ik studenten kan stimuleren om dóór te vragen, is mijn onderwijs geslaagd.

 
Laatst Gewijzigd: 13-02-2017