Persoonlijke ontwikkeling & communicatie

Mindmappen

De techniek van mindmappen sluit zeer nauw aan bij de wijze waarop onze hersenen werken.


Praktische mediaworkshop voor wetenschappers

Mijn onderzoek in het nieuws. Hoe geef ik bekendheid aan mijn onderzoek of een bepaald onderwerp? Hoe formuleer ik een kernboodschap? Hoe werken de media? En hoe ga ik om met journalisten? De spelregels, tips en trucs voor contact met de media komen tijdens praktische oefeningen aan bod.


Effectief beïnvloeden, ook zonder macht!

Dagelijks wordt u uitgedaagd om mensen mee te krijgen om resultaat te behalen. Hoe overtuigt u anderen van uw ideeën? Hoe zet u uw beïnvloedingsvaardigheden op de juiste manier in? U leert hoe u op natuurlijke wijze zaken voor elkaar krijgt, hoe u draagvlak creëert. Door uw invloed op anderen te vergroten, wint u vertrouwen, brengt u uw ideeën en standpunten helder over en bent u in staat om anderen te motiveren.


Focus op Zelfmanagement

Wilt u vanuit een ander perspectief naar uzelf en uw omgeving kijken? Wilt u weten hoe u het beste uit uzelf haalt door uzelf en uw energie optimaal in te zetten? De training Zelfmanagement en Focus richt zich op bewustwording, zelfmanagement en het creëren van een balans door praktische zelfmanagement-middelen aan te reiken en te oefenen met mindfulness.


De kunst van het communiceren

Communiceren doen we overal en iedere dag. Het is dan ook een essentiële vaardigheid om je werk goed te kunnen doen. Pas als er misverstanden zijn, gevoeligheden of tegengestelde belangen, worden we ons ervan bewust hoe lastig het eigenlijk is om effectief te communiceren. Tijdens de training staan we stil bij deze praktijksituaties en bieden we concrete instrumenten om hiermee om te gaan.


Interculturele communicatie

De universitaire wereld is steeds meer een internationale gemeenschap. Voor wetenschappers is dat intussen vanzelfsprekend, maar ook ondersteunend medewerkers krijgen vaker te maken met verschillende nationaliteiten en culturen, maar ook met verschillende achtergronden en geaardheid. De universiteit heeft daarom beleid ontwikkeld op het gebied van diversiteit en inclusiviteit.


Onderhandelen

We noemen het niet altijd zo, maar in de praktijk zijn er veel situaties waarin we iets voor elkaar willen krijgen en erop voorbereid willen zijn dat onze gesprekspartner het niet zomaar met ons eens is. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van tegengestelde belangen, dan kun je door middel van onderhandelen proberen tot een oplossing te komen. In deze training leer je hoe je zo’n onderhandeling kunt aanpakken.


Persoonlijke effectiviteit

Deze training vormt ook module 1 van de Leergang Persoonlijk Leiderschap voor Wetenschappers. Universiteiten willen aan de wereldtop behoren en wetenschappers willen de beste zijn. Daar is niets mis mee, maar soms wordt in de jacht op resultaat wel eens vergeten wat er eigenlijk voor nodig is succesvol te worden. Dat reikt verder dan goed zijn in je vakgebied.


Praktisch Projectmanagement

Krijg meer zelfvertrouwen en vergroot de slaagkans van uw project. Leer de basisprincipes toepassen op uw project en maak kennis met de best practices van projectmanagement in de universitaire omgeving.


Presenteren

Of je nu een buitenlandse delegatie introduceert in je instituut, jaarcijfers presenteert of collega's informeert, als medewerker van de universiteit hoort presenteren bij je werk. Met een goede presentatie wordt je begrepen, onthouden en bereik je de doelen die je voor ogen hebt. Hierbij gaat het om de juiste afstemming van inhoud en vorm die past bij de jou als presentator.


Projectmanagement voor (management-)assistenten

Een project staat altijd onder druk. Het resultaat moet snel en goed mogelijk bereikt worden en het liefst met zo min mogelijk mensen en middelen. Dat maakt het werken in projecten uitdagend en dynamisch. Wat moet je als ondersteuner in huis hebben om je steentje bij te kunnen dragen en om je weg te vinden in de ‘geordende chaos’ die project soms is?


R&O-gesprek voor medewerkers

Wat kun je verwachten van het R&O-gesprek en hoe bereid je je als medewerker zo goed mogelijk op dit gesprek voor? Daarover gaat deze workshop voor medewerkers van de Universiteit Leiden.


Wetenschappers en (sociale) media

Uitleggen wat je doet aan een breed publiek hoort anno nu bij het werk van de wetenschapper. Maar tijd die je steekt in Twitter, Facebook of een blog, is niet meer beschikbaar voor onderzoek of onderwijs. Bovendien steek je met een radio- of tv-optreden je hoofd misschien onnodig ver boven het maaiveld uit. Toch pakt het gebruik van (sociale) media vaak gunstig uit voor wetenschappers die het goed weten in te zetten.


Klantgericht handelen en samenwerken

Klantgerichte organisaties zijn succesvolle organisaties. Dat is niet verwonderlijk, want een echt klantgerichte organisatie toont zich geïnteresseerd in zowel de interne als externe klanten.


Europa 1.0: de basis

Wat je van Europese beleidsprocessen op het gebied van onderzoek en onderwijs moet weten om meer effectief gebruik te maken van de toekomstige (subsidie) mogelijkheden, zowel op het gebeid van ontwikkelingen van strategieën als het concreet ondersteunen van onderzoekers.